کامل ترین مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

کامل ترین مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 _ تا ب امروز مدل های فراوانی از کنسول های بازی رایانه ای ساخت شرکت های گوناگون به بازار عرضه شده است ولی در این میان بدون شک میتوانیم بگوییم کنسول های کمپانی سونی در همه نسل ها جز پرطرفدار ترین و بهترین ها در نوع خود بوده است  و هر کدام از سری ها همیشه طرفداران خاص خود را داشته اند.

برای افرادی که به گیم علاقه مند هستند قطعا بهترین خبری که میتوان گفت ارتقا ی کنسول بازی از نظر گرافیک، کیفیت،سخت افزار و.. میباشد؛ PS4 کنسول نسل هشتمی از برند سونی جز کنسول های بازی است که امتحان خود را در همه موارد پس داده است و طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد.

مدتی قبل سونی از جدید ترین کنسول خود یعنی کنسول نسل نهم PS5 رونمایی کرد که نسبت به کنسول نسل هشتم خود تفاوت داشت و از این رو گیمر ها دچار سردرگمی شدند که کدام کنسول بهتر است!کدام نسخه از  پلی استیشن را خریداری کنیم!کدام کنسول جوابگوی نیاز ما است!ایا لازم است کنسول PS4 خود را باPS5 تعویض کنیم و خیلی سوال های دیگر که در ذهن همه به وجود اماده است.

در این مقاله قصد داریم کامل ترین مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 رابا شما در میان بگزاریم تا بتوانیم در انتخاب نهایی خرید کنسول شما کمک کننده باشیم و خریدی بدون تردید را داشته باشید تا انتهای این مقاله با تیم تخصصی راژین کالا همراه باشید.

پلی استیشن 4

مدل های مختلف پلی استیشن 4

  • پلی استیشن 4 (فت) | (PS4 (fat
  • پلی استیشن 4 اسلیم | PS4 slim
  • پلی استیشن 4 پرو | PS4 Pro

کنسول نسل هشتمی یعنی پلی استیشن 4 در سه مدل مختلف و قدرتمند به بازار عرضه شد؛که در میان انها دو نسخه ی پرو و اسلیم پر طرفدار تر بودند و هستند،نسخه پرو نسبت به نسخه ی اسلیم بهره مند از تغیراتی زیادی بوده است و به نوعی میتوانیم بگوییم که بهترین نسخه پلی استیشن 4 به شمار می اید.

جهت خرید playstatio 4 pro کلیک کنید.

PS4 slim دارای طراحی به حالت دو طبقه ای است و نسبت به نسخه اولیه خود بهره مند از ابعاد کوچکتری است وزن سبک تری دارد،PS4 Pro هم تقریبا از همان طراحی بهره مند است با تفاوت اینکه به صورت سه طبقه است و ابعاد بزرگ تری نسبت به نسخه قبلی خود دارد واز نظر گرافیک وکیفیت و… هم ارتقا پیدا نموده است.

خرید playstatio 4 slim 500G استوک

خرید playstatio 4 slim 1TB استوک

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 و تفاوت های انها

اگر شما در میان خرید پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 سر درگم مانده اید و نمیتوانید تصمیم نهایی خود را برای انتخاب بگیرید در ادامه با بررسی ویژگی های هر دو این کنسول ها به شما کمک خواهیم کرد که بتوانید خرید و انتخاب مطمنی داشته باشید البته انتخاب نهایی بر عهده شما خواهد بود که کدام کنسول را انتخاب نمایید و از بازی کردن اوج لذت را ببرید.

قصد داریم در مورد موضوعات مختلف و ویژگی های متفاوت این کنسول ها که بیشتر در مورد:مقایسه گرافیکی،کنترلر،رزولوشن،
فضای ذخیره سازی،قیمت،مشخصات فنی،تصویر و صدا است را مورد بررسی قرار دهیم.

پلی استیشن 5 بلافاصله بعد از عرضه محبوبیت خاصی میان کاربران پیدا نمود و اکنون با وجود اینکه زمان زیادی ار تولید و عرضه اش نگذشته است در سراسر جهان کاربران زیادی دارد،در کنسول نسل نهم معماری تغیر پیدا نموده است و همچنین پشتیبانی از رزولوشن هم ارتقا پیدا نموده وسرعت کنسول بهبود داشت است در واقع میتوانیم بگوییم که PS5نسبت به PS4 از جنبه های بسیاری برتری دارد و همچنین قیمت بالا تری هم دارد که در ادامه قیمت این دو کنسل را باهم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مشخصات فنی پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴

در نگاه اول به پلی استیشن ۵ متوجه میشویم که سونی برای اینکنسول نسل نهمی بر روی قابلیت های پلتفرم جدید خود به خوب استفاده نموده است تا از هر لحاظ کنسول بی نظیری را عرضه کند.

PS5 از هر نظر ارتقا داشته است که در ان بیشتر شاهد وجود حافظه داخلی بهتر،پشتیبانی از رزولوشن بالاتر،قطعات محاسباتی سریع تر و… هستیم.

playstatio5 در دومدل به بازار عرضه شده است که شامل:

  1. Standard Edition
  2. Digital Edition

که البته این دو مدل از نظر مشخصات فنی باهم تفاوتی ندارند ولی تنها تفاوت میان انها  مربوط به درایو است که در نسخه دیجیتال وجود ندارد.

جهت خرید نسخه (standard edition ps5)کلیک کنید.

طراحی جدید پلی استیشن 5

همانطور که میدانید دو دهه است که کنسول بازی سونی را همه گی با رنگ مشکی مشاهده کرده ایم ps2،ps3،ps4 مشکی رنگ بوده اند ولی سونی برای این کنسول نسل نهمی یعنی ps5 دست به ساخت و طراحی جدیدی زده است  این بار از دو رنگ جذاب سفید و مشکی که باهم ترکیب شده اند استفاده نموده که این موجب شده است طراحی این کنسول بسیار شیک و منحصر به فرد واقع شود و ظاهری مدرن به خود بگیرد.

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

پردازنده گرافیکی (GPU)

قطعا مهم ترین مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5 در قسمت پردازنده گرافیکی میباشد که پر اهمیت است؛ PS5 و PS4 هر دوکنسول بهره مند از تراشه سفارش سازی شده AMD Radeon میباشند که قدرت بسیار زیادی دارد.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو کنسول مربوط به TFLOP است در نسل قبلی سونی18 واحد محاسباتی با فرکانس 800 مگاهرتز وجود دارند و سرعت آن‌ها نیز 1.84 ترافلاپس میباشدبه معنای اینکه ps4خواهد توانست 1.84ترافلاپس را به سیستم تحویل دهد ولی PS5 با 36 واحد محاسباتی میزان 10.3 ترافلاپس را به خود مختص داده است.اگر این عدد ها را در نظر بگیریم میتوانیم بگوییم که پردازنده کنسول پلی استیشن 5 حدودا 8 برابر قوی تر از پلی استیشن 4 است و همچنین نسبت به نسخه 4پرو 2.5 برابر بیشتر قدرت دارد.

این کمپانی در کارت گرافیک نسل نهمی عملکرد ان را ارتقا داده است و به Clock Speed بالاتری رسیده با این حساب شما خواهید توانست بهترین تجربه بازی را داشته باشید.

پردازنده اصلی (CPU)

همه در مرتبه ی اول میدانیم که پلی استیشن 4 پرو نخسه اصلاح شده  و ارتقا یافته پلی استیشن 4 است که البته هر دوی اینها از پردازنده ی برند AMD با معماری جگوار (Jaguar) استفاده می نمایند و البته این دو کنسول بهره مند از 2 پردازنده 4 هسته ای هستندکه در جمع میتوانیم بگوییم 8 هسته فعال را ارائه خواهند داد.

میدانیم که پردازنده همیشه اصلی ترین عامل قدرت  هر دستگاهی است و اگر تکنولوژی بالاتر باشد قطعا سرعت و توان ان هم بالاتر است،احتمالا تصور داشته باشید که پردازنده جگوار شاید ضعیف عمل کند ولی این گونه نیست و البتهAMD پیشرفت داشته است و به طراحی پردازنده (Ryzen) پرداخته است که هم اکنون بر روی پلی استیشن 5 موجود است.

همانطور که انتضار میرفت این پردازنده موجب بهبود هوش مصنوعی،تعداد NPC و.. این کنسول نسل نهمی شود که همانطور هم شد و قدرت پردازنده که در پلی استیشن 5 استفاده شده در قیاس با پلی استیشن 4 رد نکردنی است.

حافظه SSD

سونی در کنسول نسل نهمی خود قطعه جدید به نام SSD سرعت خام پهنای باند آن به 5.5 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد را افزوده است،که نوعی حافظه است و در کامپیوتر ها جدید جایگاه حافظه های کند و قدیمی را به خود گرفت است،اکثر حافظه ها بیشتر در زمان کمتر شدن  لودینگ بازی مشخص میشود این کنسول جدید سرعت و توانایی پردازش بالایی دارد به عنوان مثال با کمک SSD خواهید توانست سرعت حرکت دوربین را در بازی خود افزایش دهید.

PS4 Pro بهره مند از حافظه 1 ترابایتی است 825 PS5 حافظه دارد مقدار حافظه پلی استیشن 5 نسبت به 4 پرو کمتر به نظر میرسد اما در نظر داشته باشید نسخه جدید پیشرفته تر است.

قطعا شما175 گیگ کمتر از 4 پرو را در اختیار دارید ولی نباید مزیت های SSD را فراموش کنید SSD جز بر اینکه روی بازی PS5 تائثیر گذار است و حتی میتوانید روی عملکرد بازی PS4 که بر روی این کنسول جدید قابل اجرا است را بهبود بخشیده است.

پس اگر توجه کنید داشتن حافظه 825 گیگابایتی در صورتی که فایل ها کوچک باشند هیچ بد بنظر نمیرسد البته فعلا هم اندازه بازی هایی که درPS4 بودند همان انداز سابق را دارند ولی انتضار میرود که سازندگان بازی به خوبی یاد بگیرند که اندازه بازی را در PS5 بهینه سازی کنند.

اگر بخواهیم درمورد قطعه  SSD نتیجه گیری کنیم جز مهمترین عوامل ی است که باعث بهبود عملکرد این کنسول میشود و حتی به سازندگان بازی ازادی عمل بیشتری میدهد.

مقایسه مشخصات فنی مهمترین بررسی پلی استیشن ۴ و 5 در یک نگاه!

پلی استیشن 4پرو پلی استیشن 5
واحد پردازش مرکزی (CPU) ۸ هسته‌ای مدل جگوار، ۲.۱ گیگاهرتز ۸ هسته‌ای، ۱۶ رشته، فرکانس متغیر تا ۳.۵ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU) ۳۶ واحد محاسبه CU در فرکانس کاری ۹۱۱ مگاهرتز، ۴.۲ ترافلاپس ۳۶ واحد محاسبه CU در فرکانس کاری ۲.۲۳ گیگاهرتز، ۱۰.۳ ترافلاپس (فرکانس متغیر)
حافظه ۸ گیگابایت رم GDDR5 ۱۶ گیگابایت رم GDDR6
حافظه داخلی ۱ ترابایت HDD ۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی
حافظه خارجی HDD 2.5 اینچی، USB HDD SSD از نوع NVMe، USB HDD
درایو نوری Blu-ray Ultra HD Blu-ray
کنترلر DualShock DualSense

رزولوشن پلی استیشن ۵ در مقابل پلی استیشن ۴

شما خواهید توانست با خرید پلی استیشن 5 بهترین رزولوشن را در بازی های رایانه ی را تجربه کنید،همه گیمر ها دوست دارند که بازی ها در حال بهتر از همیشه بنظر برسند؛ps5 از خروجی ۴K در ۱۲۰ هرتز و همچنین ۸K پشتیبانی میکند البته ps4 pro هم خروجی4kدارد ولی قادر نیست این رزولوشن را در همه بازی ها پشتیبانی کند و به نرخ Refresh / تازه سازی متغیر مجهز نیست.

کمپانی سونی از خروجی HDMI 2.1 به عنوان یک ی از فناوری اینه نگرانه استفاده نموده است  به این معنی که حتی اگر زمانی برسد تلوزیون ها نتوانند از پورت HDMI 2.1 بهره ببرند اینجا هم سونی برنده خواهد شد؛این استاندارد جدید با وجود اینکه از وضوح و نرخ فریم بالا پشتیبانی میکند در اینده محدودیتی برای ال سی دی ها نخواهد داشت.

کنسول های بازی که که قادر به اجرای بازی‌ها در رزولوشن 8K هستند هیجان بالایی را به مخاطبین منتقل میکنند ولی این دقیق به ان معنی نیست که شما خواهید توانست بازی ها را با کیفیت 8K تجربه نمایید بلکه تمرکز اصلی کنسول های بازی بر روی اجرای بازی با کیفیت 4K میباشداحتمال دارد زمانی که داریم به پایان راه کنسول های نسل نهمی میرسیم تجربه بازی با رزولوشن 8k متداول شود..

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

یکی از کار های بزرگ پلی استیشن 5 پشتیبانی کردن نمایشگر 120 هرتزی است که صد البته در حال حاظر تلوزیون ها و مانیتور های زیادی وجود دارد که از نرخ تازه سازی  4k  پشتیبانی میکنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم قدرت گرافیکی پلی استیشن 5 بالا است و این قدرت گرافیکی بی دلیل نیست سونی دست به این تغیرات زده است تا بتواند رزولوشنی را به کاربران هنگام بازی ارائه کند که بی رقیب باشد.

درر مورد صدا هم میتوانیم بگوییم که پلی استیشن 5 خواهد توانست صداهایی باز را تولید کند و تکنولوژی صدای سه بعدی این کنسول افکت ها را بسیار خوب ارائه میدهد و یک تجربه بی نظیر و جالبی از 3D را برایتان به وجود می اورد.

تا به این لحظه با وجود مواردی که گفته شد متوجه میشویم که PS5 نسبت به PS4 میتواند تجربه بهتری از بازی های ویدیویی را ارائه دهد.

مقایسه کنترلر پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

حس و تجربه بازی واقعی  را از کنترلر سونی بخواهید!

برای افرادی که  قصد خرید پلی استیشن 5 را دارد دسته بازی بسیار پر اهمیت است ،کنترلر یا همان دسته بازی در نسل هشتم Dualshock نام دارد که بسیار مدرن خوش دست  و همچنین کارایی فوق العاده ای دارد؛که یک سری از مشخصات فنی ان شامل وجود لایت بار،تاچ پد لمسی ،Bluetooth،موتور لرزاننده،اسپیکر و… میشود.

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

سونی این بار برای کنسول نسل نهمی خود پلی استیشن 5 اقدام به رونمایی از کنترلر(دسته بازی)جدید خود نموده است که Dual Sense نام دارد که شباهت هایی با نسل قبلی یعنی دوال شاک دارد و البته بزرگتر از ان است و این بزرگی نشان دهنده استفاده از فناوری بیشتر است.

این کنترلر  جایگزین درگاه مینی USB از پورت USB-C استفاده نموده است و البته باتری بزرگ تری داخل دسته وجود دارد که این نشان دهنده شارژ سریع تر و بیشتران است.دوال سنس مجهز به میکروفون داخلی است که امکان گفتگوی سریع را با دوستان را برای گیمر ها فراهم خواهد نمود. در کنترلر Dualshock دکمه ای به نام Share وجود داشت که البته در این کنترلر یعنی دوال سنس Create وجود دارد که میتوان گفت عملکرد مشابه همان دکمه دوال شاک را دارد ولی کامل تر از ان و البته سیستم لرزش دسته PS5 نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت داشته است و خواهد توانست در محیط های متفاوت بازی لرزش مختلفی را ایجاد کند.

از تفاوت های دیگر این دوکنترلر در ساختار تاچ پد است که در دوال شاک به شکل مستطیلی بود ولی در دوال سنس ذوزنقه ای است ومیان نوار نور قرار دارد. لایت بار هم دارای دو نوار باریک در کناره های تاچ پد است و با حذف نمودن فضای اشغالی تاچ پد و لایت بار بخش بالایی کنترلر شکل ساده تری پیدا نموده است.

کنترلر DualSense پورت شارژUSB-C و یک پورتAUX برای متصل کردن هدست خارجی در پشت دارد؛

میتوان از ویژگی های دیگر کنترلر نسل نهم تکنولوژی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) را نام برد که نتیجه بازخورد دقیق تری را ارائه خواهد داد.

دوال سنس خواهد توانست که 10 تا12 ساعت گیم پلی را با فقط یکبار فول شارژکردن ارائه دهد و البته شما خواهید توانست که تنظیمات ان را تغیر دهید تا باتری عمر بشتری را داشته باشد دوال شاک با یکبار شارژ میتواند 4تا8 ساعت دوام بیاورد در اینجا میتوانیم بگویم که این افزایش عمر باتری یک پیشرفت بزرگ به شمار می اید.

دسته بازی های قبلی بیشتر به رنگ مشکی تولید میشدند ولی در دوال سنس رنگ های متنوعی وجود دارد که شامل:سیاه،سفید،قرمز،صوتی،ابی ،بنفش است.

خرید پلی استیشن 5 ورژن CFI-1216A

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5
مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5
********** PS5 DualSense PS4 DualShock 4
اندازه ۱۰۶ در ۱۶۰ در ۶۶ میلی متر ۹۹ در ۱۶۲ در ۵۰ میلی متر
امکانات کلیدی بازخورد لمسی، محرک‌های تطبیقی،
میکروفون داخلی، کنترل‌های حرکتی،
جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌پد
کنترل حرکت، بلندگوی داخلی،
جک ۳.۵ میلی متری و تاچ‌پد
قابلیت اتصال USB-C و بلوتوث microUSB و بلوتوث
سازگاری PS5، رایانه شخصی
و اندروید
PS5 (فقط بازی‌های PS4)، PS4
PS3، رایانه شخصی، Mac
اندروید و iOS
تاریخ انتشار ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳

بازی‌ها

یکی از بهترین خبر ها در مورد پلی استیشن 5 سازگاری ان با بیشتر از 90% بازی های پلی استیشن 4 است به این معنی که شما خواهید توانست تقریبا تمامی بازی های پلی استیشن 4 را بر روی کنسول نسل نهم ی خود اجرا کنید همانطور که میدانید ps4دارای لیست طولانی انواع مختلف بازی ها است ؛پس اگر تا الان نگرانی بابت بازی مورد علاقه ی خود را داشتید که بر روی ps5اجرا نشود دیگر نیازی به نگرانی نیست و این یک نکته بسیار مهم در مورد پلی استیشن 5 به حساب می اید که بهترین خبر برای گیمر ها محسوب میشود.

چند سری از بازی های تایید و عرضه شده برای پلی استیشن5 :

  • Rainbow Six Siege
  • WRC 9
  • Gothic
  • Tribes of Midgard
  • Battlefield 6
  • Ghostwire: Tokyo
  • Stray
  • The Pathless
  • Final Fantasy 16
  • Goodbye Volcano High
  • GTA 5
  • Oddworld: Soulstorm
  • Solar Ash
  • Pragmata
  • Hitman 3
  • Astro’s Playroom
  • NBA 2K21
  • Rainbow Six Quarantine
  • Bugsnax
  • Resident Evil 8
  • Deathloop
  • Ratchet and Clank: Rift Apart
  • Lord of the Rings: Gollum
  • Assassin’s Creed: Valhalla
  • Far Cry 6
  • FIFA 21

مقایسه پلی استیشن 4 با پلی استیشن 5

تعداد اندکی از بازی های ps4 که با ps5سازگاری ندارند شامل :

  • Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
  • DWVR
  • Shadow Complex Remastered
  • TT Isle of Man — Ride on the Edge 2
  • We Sing
  • Shadwen
  • Just Deal with It!
  • Robinson: The Journey
  • Hitman Go: Definitive Edition

نکته ای که وجود دارد در بازی های ps4 که رویps5 بهبود پیدا میکنند و با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا میشوند و همچنین به لطف وجود SSD متوجه Loading های سریع تری خواهید شد.

مقایسه قیمت دو نسل مختلف کنسول پلی استیشن

بیشتر جزئیات این دوکنسول پر طرفدار سونی را بررسی نمودیم اکنون انتخاب و تصمیم گیریی نهایی با شما است که کدام را دوست دارید خریداری کنید اکنون میتوانید هر کدام از نسخه های کنسول های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 را با بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت موجود از فروشگاه اینترنتی راژین کالا خریداری نمایید البته  تا حدودی احتمال دارد بیشترگیمر ها از خرید پلی استیشن 5 به دلیل قیمت بالای ان صرف نظر کنند چون بودجه کافی ومورد نظرشان را ندارند؛ps5 با وجود مشخصات بهبود یافته ای که دارد و همچنین حافظه‌ی SSD قیمت بالای ان معقول به نظر میرسد.

وجودبودجه کافی در خرید هر چیزی تا حدودی نگرانکننده است که ایا با مقدار پولی که داریم میتوانیمکنسول مورد نظر خود را خریداری کنیم وخیلی سوال های دیگر البته در نظر هم داشته باشید در مقایسه پلی استیشن 5با پلی استیشن 4 قیمت ها هم انقدر تفاوت انچنانی ندارند.

اگر تا به حال هیچکنسولی را خریداری نکرده اید و قصد خرید چلی استیشن دارید ولی نمیدانید چه نسخه ای را خریداری کنید میتوانید پلی استیشن 5 را خریداری کنید چون بیشتر عملکرد پلی استیشن را دارد و خواهد توانست به بهترین نحوه ممکن جوابگوی شما باشد تا بتوانید ساعت های زیادی فارغ از دنیا مشغول بازی کردن باشید و سرگرم شوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *