تفاوت ایکس باکس با پلی استیشن کدام را بخریم؟

تفاوت ایکس باکس با پلی استیشن

تفاوت ایکس باکس یا پلی استیشن کدام را بخریم ؟ اگر جز علاقه مندان به بازی هاباشید قطعا میدانید که دوکمپانی مایکروسافت و سونی یکی از بهترین برند ها در تولید کنسول های بازی هستند که این گزینه کاملا مشخص است که همیشه باهم در کل کل  و رقابت هستند؛از هر نظر محصولات این دوبرند بسیار با کیفیت هستند و هر زمان محصولی جدید را تولید و به بازار عرضه میکنند میان طرفداران غوغا به پا میشود.

البته که مایکروسافت چند سال بعد از سونی وارد زمینه ساخت کنسول های بازی شد و از این جهت قطعا اینکه playstatio نسبت به xbox قدیمی تر وشناخته شده تر است برای همه اشکار است.

رقابت در میان سازنده های کنسول بازی بسیار زیاد است این بار با تولید کنسول نسل نهمی از هر دو برند برای گیمر ها سوال های مختلفی به وجودمیاید که ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن !که پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس !خرید پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس!  سونی یا مایکروسافت؟در این مورد سوال های بی شماری وجود دارد.

در این نوشته قصدداریم دوکنسول جدید این برند ها را با هم مقایسه کنیم با ما همراه باشید.

کنسول بازی تفاوت ایکس باکس با پلی استیشن

دنیای تکنولوژی تائثیر زیادی بر روی زندگی اکثریت مردم گذاشته است به گونه ای که هم جوانان،نوجوان وحتی بزرگسال هم بیشتر اوقات خود را با بازی های ویدئویی میگزرانند،از این روقطعاداشتن کنسول بازی باکیفیت با عملکرد خوب یک موضوع مهم است که حتی طرفداران این بازی ها حاظر هستند هزینه های زیادی را برای سرگرمی خود پرداخت کنند وازاین روسازنده ها باهم همیشه داخل یک رقابت سخت هستند که محصولی با کیفیت وعملکرد عالی تولید کنند تا بتوانندمشتریان خود را راضی نگه دارند.

(Xbox)

Xbox ازطریق مایکروسافت طراحی و به بازار عرضه شده است،زمان اغاز تولیدکنسول بازی توسط این کمپانی در 15 نوامبر 2001 بوده وسپس چندسال بعد از ساخت اولین کنسول خود که بازخوردخوبی داشت در سال 2005از Xbox 360 رونمایی کرد که جزپرفروشترین کنسول ها شد.

(خرید Xbox 360 Slim حافظه 250 گیگابایت از راژین کالا)

(PlayStation)

ps یا همان پلی استیشن توسط کمپانی پرآوازه سونی طراحی وتولید شده است که 3 دسامبر 1994 در ژاپن، 9 سپتامبر در آمریکای شمالی، 29 سپتامبر 1995 در اروپا و 15 نوامبر 1995 در استرالیا رونمایی وعرضه شد؛یکی از دلایلی که سونی توانست توجه گیمرها رابه خودجلب کند قدرت پردازش گرافیکی محصولات خود بود،سونی قبل از اینکه مایکروسافت حتی بخواهد با ان وارد رقابت شود به دنیای بازی ها تسط کامل داشت و شهتری جهانی داشت و دارد.

تفاوت های ایکس باکس و پلی استیشن

هردوکنسول بازی خانگی Xbox و PlayStationبا فراهم نمودن امکان بازی ویدیویی در تلویزیون ساعت ها شما را سرگرم بازی خواهند کردوهمچنین با قابلیت اتصال به اینترنت قادر به پخش برنامه های همانندHulu وNetflix میباشند؛شاید در تصورات خودبگویید خب اینها هردو کنسول های بازی هستند پس قطعا بیشتر مواردشان همانندیکدیگر است ولی این چنین نیست چون هر کدام از نرم افزار،سخت افزار،سیستم عامل و… متفاوت استفاده کرده اند.

از عمده ترین تفاوت های این دوکنسول میتوان به بازی های انحصاری و سرویس اشتراکی که دارند اشاره کرد.

شما میتوانید با خریداری کردن حق اشتراک سرویس Game Pass چندماه و یکماهه بازی های انحصاری ایکس باکس همانند:Forza،Of War،Gears وحتی بیش از 600 بازی دسترسی پیدا کنید.

ایکس باکس یا پلی استیشن

 

برای پلی استیشن هم مانند ایکس باکس خواهید توانست اشتراک یک‌ماهه یا بیشتر از سرویس Plus PlayStation  به بازی‌هایبیش‌تری دسترسی داشته باشید البته که برای پلی استیشن هم بازی های انحصاری وجود دارد مانند:The Last of Us،Uncharted،Naughty Dog، God of War

 

 

بازی های اختصاصی یکی از اصلی ترین دلایلی هست که موجب می شود شما طرفدار پی اس یا ایکس باکس شوید؛جز ان دسته گیمرهایی هستید که به دنبال ماجراجویی و بازی‌هایی هستید که بتوانید ساعت‌ها در آن غرق شوید پلی استیشن جوابگوی بیشتر شما خواهدبود و انتخاب بهتری است و همچنین اگر گیمری در سبک اکشن شوتر و ریسینگ هستید کنسول های ایکس باکس بیشتر رضایت شما را جلب میکند.

اگربخواهیم این دومحصول را از نظر عملکرد  مقایسه کنیم هردوی انها دارای عملکرد بی نظیری هستند،ایکس باکس از نظر حافظه ذخیره سازی،سخت افزار قدرتمند و….بسیار پر طرفدار است.

واقعا انتخاب کردن وبرتر دانستن هرکدام کار بسیار دشواری است پس عاقلانه ترین کار ممکن انتخاب انها بر اساس سبک بازی‌هایی که انجام می‌دهید بهترین گزینه برای انتخاب است.

 

لوازم جانبی کدام کنسول جذاب تر است!

پلی استیشن:کنترلر های دوال سنس، داک شارژ دسته،هدست اختصاصی با قابلیت سیستم پخش صوت فضایی به همراه تجربه شنیدن صدای سه بعدی،پایه نگه دارنده،سیستم خنک کننده،کیف و محافظ کنسول

 

ایکس باکس:هدست،دسته های بازی متنوع،ترکیب دوربین و کنترلر Kinect،کارت حافظه جانبی،پایه نگهدارنده

 

مقایسه پلی استیشن  و ایکس باکس سری X از نظر طراحی

طراحی ظاهری کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن هر دو جذابیت های خاص خود را دارند به گونه ای که شما طراحی کدام را بیشتر خواهید پسند کاملا مرتبط به سلیقه شخصی شما است،اکثر سونی برای طراحی ظاهری کنسول های خود از رنگ مشکی و طراحی ساده ای استفاده میکردکه البته در کنسول جدیدخود یعنی پلی استیشن 5 طراحی جدیدوعجیبی به کار برده است،خودکنسول به رنگ مشکی است که دو لبه سفید در کناره ها قرار گرفته اند که ب نوعی میتوانیم بگوییم قسمت مشکی ان مستعد لکه میباشد و زود کثیف خواهدشد.

(خریدکنسول بازی پلی استیشن 5 نسخه استاندارد ظرفیت 825G)

پلی استیشن 5 نسخه استاندارد

Xbox series X طراحی بسیار ساده وزیبای به شکل مستطیل  استوانه ای دارد که بعضی ها حتی برای جنبه شوخی به ان میگویند که به یخچال شباهت دارد،که البته این کنسول تا حدودی بزرگ استولی فضای بسیار کمی ار اشغال میکند!دکمه پاور آن در بالا و جایگاه ورود DVD در پایین قرار گرفته است.

باید ذکرشود که به ظاهر کنسول فکر نکنید! به این فکر کنید که در هنگام بازی کردن، نگاه شما به صفحه نمایش است! کسی در آن لحظه با ظاهر کنسول کاری ندارد؛اگر بخواهیم از نظر طراحی این دومحصول را مقایسه کنیم هیچ برنده ای نداریم چون همان گونه گفتیم شما باید طبق سلیقه ای که دارید یکی از دو کنسول را برای خرید انتخاب نمایید.

(خرید کنسول بازی مایکروسافت Xbox Series X حافظه 1 ترابایت)

 

Xbox Series X

مقایسه حافظه و پورت های ورودی

قطعا تعداد درگاه ورودی و حافظه برای کاربر بسیار حائز اهمیت است؛ سپس بررسی تعداد پورت های کنسول ایکس باکس و پلی استیشن نشان دهنده است که ایکس باکس نسبت به پلی استیشن در مورد پورت های بیشتر برتری دارد وهمچنین وجود پورت کینکت موجب محبوبیت آن شده است.

(هر آنچه باید از ریجن‌های پلی استیشن بدانید)

تفاوت ایکس باکس با پلی استیشن درسخت افزار

از هرچیزی که وجود دارد درمورد این کنسول ها بگذریم مهم ترین و ضروری ترین بخش یک کنسول بدون تردید سخت افزار ان است!

 همچنین اجرای بازی های سنگین از اصلی ترین استفاده ان است از همین جهت یک سخت افزار مناسب خواهد توانست تجربه کاربری تان را بهبود ببخشد.قطعا فهمیدن مشخصات کنسول ها خواهدتوانست به شمادرموردتشخیص کیفیت کمک کندولی بایدبدانیددرحین اجرای بازی تفاوت های بیشماری وجودداردپس فقط به جدول مشخصات متکی نباشید.

ایکس باکس سیستم صوتی فوق حرفه ای دارد که Dolby Atmos نام دارد که برای باز کردن این ویژگی باید مبلغ اضافی پرداخت کنید.

پلی استیشن 5 نسخه استاندارد
سازگاری با بازی‌های قدیمی تقریباً تمام بازی‌های PS4
پردازنده (CPU) پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 با سرعت 3.5GHz و فرکانس متغیر
پردازشگر گرافیکی GPU کارت گرافیک AMD با معماری RDNA 2 ساخته شده برای پلی استیشن 5 با قدرت 10.28 ترافلاپ و ۳۶ واحد پردازنده با سرعت 2.23GHz و فرکانس متغیر
رم (RAM) 16 گیگابایت GDDR6
حافظه ذخیره سازی 825 گیگابایت SSD
نرخ فریم حداکثر 120 فریم در ثانیه
درایو دیسک نوری درایو نوری بلوری 4K UHD
سرعت انتقال داده‌ها پهنای باند حافظه 448GB/s – سرعت ورودی و خروجی 5.5GB/s برای دیتای خام و 8~9GB/s برای دیتای فشرده
ورودی کنترلر بلوتوث – کابل USB C
Xbox Series X
سازگاری با بازی‌های قدیمی تمام بازی‌های ایکس باکس وان و برخی از بازی‌های Xbox 360
پردازنده (CPU) هشت هسته‌ با معماری AMD Zen 2 و فرکانس 3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU) 12‌‌‌ترافلاپ با معماری AMD RDNA 2
رم (RAM) 16 گیگابایت GDDR6
حافظه ذخیره سازی 1‌‌‌ ترابایت NVMe SSD
کیفیت تصویر تا 8K
نرخ فریم حداکثر 120 فریم در ثانیه
درایو دیسک نوری Blu-ray 4K UHD

کنترلر؛ تجربه لذت بخش بازی ها !

اگر بخواهیم مهم ترین بخش استفاده از کنسول را نام ببریم بدون شک دسته بازی است،به این دلیل که شماکل بازی دسته را در دست دارید وباید که حس خوبی داشته باشیدچه از در دست گرفتن دسته چه از کارکردن با ان همچنین نبایددرطولانی مدت دست شماراخسته کند پس بدون تردیدانتخاب دسته بسیارمهم است  که کدام دسته اولا ارگونومی بهتری در طراحی را دارد و ثانیا در استفاده از جهات مختلف بهتر عمل خواهدنمود و رضایت بخش تر است.

جنجال میان کنترلر های این دوکنسول بسیار وجود داردولی دربیشترموارد در موردکنسول پلی استیشن برنده این میدان است،کنترلر دوال سنس با عملکردفوق العاده ای که دارد خود یک تنه پشت پلی استیشن ایستاده است.

پلی استیشن 5 نسخه استاندارد

دسته PS5 نسبت به نسل قبلی خود بسیاربهبود هایی داشته است که اولین تغیرمیتوانیم به بزرگترشدن دسته اشاره کنیم و همچنین جک هدست به همراه اسپیکر و تاچ پد اشاره؛ DualSense سونی اکنون از میکروفون داخلی نیز بهره‌مند می باشد.

ولی شایداین قابلیت برای همه خوشایندنباشد چون احتمالا باعث حواس پرتی خواهدشداز این روشمامیتوانید (این قابلیت را می‌توانید خاموش کنید).

به طورکلی دسته بازی های پلی استیشن در هرنسل بسیارمحبوبیت داشته اند و در چندسالی که گذشته توانسته اند به خوبی کارایی خود را ثابت کنند ودر دل کاربران جا خوش کنند.

دسته قبلی پلی استیشن 4 یعنی دوال شاک هم یکی از بهترین کنترلر ها است با عملکردی عالی که بازی با ان فوق العاده لذت بخش میباشد.

دسته بازی اورجینال

کنترلر Xbox Series X دارای طراحی ارگونومیکی و ساده ای است که البته نسبت به نسل قبلی خود کوچکتر است،همچنین درقسمت  دکمه ها بهبودهای حاصل شده است که این خوش دستی کنترلر را بیشتر تضمین میکند،  تغییرات این دسته بازی نسبت به دسته Xbox one اضافه شدن دکمه Share به مرکز دسته و D-pad بهتر محدود می‌شود.

دسته بازی های تولید شده مایکروسافت برای منبع انرژی همچنان از باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند و شما با خرید باتری‌های قابل شارژ می‌توانید با خیال آسوده‌ها ساعت‌ها بدون نیاز به شارژ با دسته بازی کنید.

اگربخواهیم این دودسته را از نظر کلی تفاوت هایشان مقایسه کنیم هردوکاملاباهمدیگرمتفاوت هستند پس بایدشما نسبت به سلیقه شخصی خودانها را تفکیک وانتخاب کنید.

 

تفاوت صدا؛ تجربه بازی با صدای واقعی تر و جذابتر

اینجا بررگ برنده با سونی است از لحاز صدا!

چون قابلیت پشتیبانی از صدای سه بعدی را دارا است ولی باید برای تجربه ان قطعا باید هدست مخصوص داشته باشید سیستم به کمک موتور صوتی Tempest Engine خواهدتوانست صدها صوت مختلف را مدیریت کند و در نهایت هنگام بازی صداها را به شکل واقع گرایانه تری خواهید شنید.

ایکس باکس هم صدای بسیار خوبی داردولی پلی استیشن باوجودصدای سه بعدی که دارد ایکس باکس را دور زده وبرنده این قابلیت است.

مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x

سونی ومایکروسافت در همه ی زمینه ها باهم درحال رقابت هستند هر دوبرای محصولات خود از بهترین وقدرتمندترین گرافیک وسخت افزار استفاده کرده اند

PS5 حافظه SSD سریعی داردلی این موضوع نیز در دنیای واقعی اختلاف قابل توجهی را به وجود نمی‌آورد،با اجرای برخی از بازیها روی هردوکنسول کاملاشگفت زده خواهیدشد.از لحاز گرافیکی هردوفوق‌العاده عمل می‌کنندهر دو کنسول عملکردی کاملا عالی دارند و می‌توانند بازی‌ها را در نهایت کیفیت 4k و در حالت 120 فریم بر ثانیه به اجرا دربیاورند.

تفاوت ایکس باکس با پلی استیشن

کلام نهایی

در نوشته مربوط به تفاوت ایکس باکس یا پلی استیشن تمام سعی خود را نمودیم که کلا نکاتی که ارزشمند هستندرا بازگوکنیم تا اینکه شما بتوانیدبهترین تصمیم را بگیریدهمانگونه که دربالا خواندید همه جوانب را مورد بررسی قرار دادیم ولی دراخرشما انتخاب کننده هستیدکه ایا کنسول بازی مایکروسافت رابخرید !یا پلی استیشن!

هردوی این شرکت ها درساخت نسخه ی جدید خود بیشترین تلاش راکرده اندکه بهترین درنوع خودرا تولیدکنند،هردوکنسول لوازم جانبی های زیادی دارند که البته در این موردپلی استیشن لوازم جانبی با ظاهر بسیار زیبا و بیشتر دارد.

هردوکنسول دارای بهترین مزایا هستندو البته که پلی استیشن با ایکس باکس هردومزایا ومعایبی هم دارند!ولی انتخاب کننده شماهستید که چه انتضاری از کنسول بازی دارید!

بهترین راه انتخاب درست هم علاقه شخصی خودتان است درموردانتخاب نوع کنسول؛امیدواریم که این نوشته برایتان مفیدبوده باشدوشما با در نظر گرفتن قیمت کنسول ها بتوانید بهترین گزینه راخریداری کنید ولحظات بسیار خوبیرا برای خودتان در بازی کردن رقم بزنید.

امیدواریم مطالب گفته شده بتواند در انتخاب وخریدی مطمئن کمک کننده باشد تا در مورد کنسولی که خریداری میکنید بیشترین رضایت مندی را داشته باشید اکنون تمامی نسخه های پلی استیشن و ایکس باکس در فروشگاه اینترنتی راژین کالا با بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت موجود میباشد میتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید تا در اسرع وقت با بهترین بسته بندی به دستتان برسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *